Jak zapomnieć o przeszłości

jak zapomnieć o przeszłości

Jeśli chcesz się nauczyć jak zapomnieć o przeszłości, możesz spróbować wyobrazić sobie siebie w swoim ulubionym miejscu i wyobrazić sobie, że wspomnienia, które go otaczają zanikają. Inną możliwością jest unikanie pewnych miejsc lub osób, które mogą wywołać wspomnienia. Jeśli te metody nie działają, można spróbować zablokować lub wyprzeć wspomnienia. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uwolnić się od bolesnych wspomnień:

Wyobrażenie sobie siebie w ulubionym miejscu

Nierzadko zdarza się, że niektóre wspomnienia wywołują w Tobie zakłopotanie lub traumę. Co gorsza, niektórzy ludzie nie chcą pamiętać tych doświadczeń. Dla tych osób wyobrażenie sobie siebie w ulubionym miejscu może być jedynym sposobem na zapomnienie o przeszłości. Ważne jest, aby zwracać uwagę na to, co sobie wyobrażamy. Jeśli widzisz siebie w romantycznym miejscu, być może nie myślisz o tym samym, o czym myślisz dzisiaj.

Blokowanie lub wypychanie wspomnień

W przypadku wyparcia pamięci złe wspomnienia są tłumione i spychane do podświadomości. Choć represja ta ma zapobiec ponownemu doświadczeniu traumatycznego wydarzenia, emocje związane ze złym wspomnieniem mogą powracać za każdym razem, gdy użyty zostanie odpowiedni wyzwalacz. W rezultacie zapomnienie o kimś, kto był ważną częścią przeszłości, jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Dotyczy to zwłaszcza traumatycznych przeżyć i wspomnień z okresu niemowlęcego.

Badacze z Uniwersytetu w Oregonie zbadali mechanizmy, które pomagają ludziom tłumić wspomnienia. Odkryli, że procesy te zakłócają proces tworzenia się pamięci w mózgu, powodując tymczasowe okno amnezji. Nie wiadomo, czy efekt ten jest powszechny, ale może mieć istotne znaczenie w leczeniu zaników pamięci spowodowanych traumatycznymi przeżyciami. W przyszłości odkrycia te można by zastosować do tłumienia traumy z dzieciństwa i zespołu stresu pourazowego.

Osoby, które z trudem tłumią wspomnienia, mogą spróbować zastąpić je innymi, bardziej przyjemnymi. Na przykład, jeśli ktoś cierpi na PTSD, może próbować zastąpić przyjemne wspomnienie wspomnieniem zdarzenia. Jeśli ta strategia zawiedzie, osoba taka może popaść w depresję i doświadczyć ruminacji. Dlatego tak ważne jest znalezienie dobrego substytutu dla nieprzyjemnych wspomnień. Jednak wyparte wspomnienia mogą nie powrócić, chyba że są one szczególnie niepokojące.

Praktykowanie wdzięczności

Praktykowanie wdzięczności jest jednym ze sposobów unikania rozpamiętywania przeszłych wydarzeń. Kluczem do bycia szczęśliwszym jest nauczenie się doceniania teraźniejszości. Aby to zrobić, powinieneś pomyśleć o pięciu lub dziesięciu rzeczach, za które jesteś wdzięczny. Wizualizuj je i poczuj wdzięczność w swoim ciele. Codzienna praktyka wdzięczności przestawia Twój mózg na naturalne odczuwanie wdzięczności. Po ośmiu tygodniach twój mózg będzie zaprogramowany tak, by naturalnie być bardziej wdzięcznym.

Ram Dass, psycholog z Harvardu i uznany nauczyciel duchowy, wyjaśnia zmianę perspektywy za pomocą analogii. Jeśli przybliżysz widok szarej chmury, wszystko wydaje się ciemne. Kiedy się oddalisz i spojrzysz na całe niebo, zobaczysz błękitne niebo. Wdzięczność pomaga uzyskać dostęp do tej zmiany perspektywy. Możesz zacząć odczuwać wdzięczność za wszystkie dobre rzeczy w swoim życiu. Przekonasz się, że będziesz miał więcej cierpliwości i energii, aby stawić czoła przyszłości.

Jeśli masz problemy ze skupieniem się na teraźniejszości, zapisz, za co jesteś wdzięczny. Codziennie zapisz kilka rzeczy i spróbuj przypomnieć je sobie następnego dnia. Zrób tak długą listę, jak tylko możesz. Do praktykowania wdzięczności możesz wykorzystać dowolny rodzaj medium. Na przykład e-mail może być bardziej skuteczny niż list, więc rozważ wysłanie e-maila lub odwiedzenie przyjaciela. Nie przejmuj się gramatyką, tylko wyjaśnij, w jaki sposób dana osoba uczyniła twoje życie lepszym.

Praktykowanie CBT

Jednym z najlepszych sposobów radzenia sobie ze złymi wspomnieniami jest praktykowanie CBT. Ważne jest, aby regularnie stawiać czoła swoim lękom i obawom, aby zmniejszyć ich wpływ na nas. Jeśli będziesz ćwiczyć regularnie, twoja podświadomość nauczy się kojarzyć pewne zwroty i myśli z pozytywnymi wspomnieniami. Celem jest konsekwentne stosowanie tej techniki, aby zapobiec nawrotom i pomóc sobie w radzeniu sobie z każdą sytuacją, która może się pojawić. Dobrym pomysłem jest ustalenie cotygodniowego harmonogramu ćwiczeń.

Celem terapii CBT jest umożliwienie pacjentowi zostanie jego własnym terapeutą i uzyskanie wglądu we własne wzorce myślenia. Terapia CBT obejmuje także naukę rozpoznawania nieprawidłowych wzorców zachowań oraz wyposażenie pacjenta w umiejętności potrzebne do ich zmiany. Różne elementy terapii CBT można podzielić na dwie główne kategorie: empiryzm oparty na współpracy i ustrukturyzowane skupienie na problemie. Ta druga jest bardziej skuteczna w przypadku osób, które muszą radzić sobie z powracającymi problemami, takimi jak OCD.

Po rozstaniu pomocne mogą być ćwiczenia CBT. Choć nie sprawią, że ból zniknie, ćwiczenia CBT mogą pomóc w dostrzeżeniu niezdrowych wzorców myślenia i skierowaniu ich w zdrowszym kierunku. Można też mówić do siebie z większym współczuciem, co daje przestrzeń potrzebną do uzdrowienia. Ćwiczenia te są pomocne, jeśli jesteś przygnębiona zachowaniem swojego byłego. Wypróbuj te techniki, aby poradzić sobie z negatywnymi myślami i ruszyć do przodu ze swoim życiem.

Praktykowanie uważności

Możliwe, że cierpisz na ruminacje. Praktykowanie mindfulness może pomóc Ci zapomnieć o przeszłości, a korzyści z tego płynące są liczne. Badania wykazały, że praktyka mindfulness pomaga osobom chorym na raka zmniejszyć poziom stresu i zmęczenia. Może też pomóc w poprawieniu systemu odpornościowego, który chroni organizm przed szkodliwymi drobnoustrojami i chorobami. Ale jak dokładnie działa praktyka mindfulness? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Praktykowanie mindfulness rozpoczyna się od zwrócenia uwagi na oddech. Fizyczne odczucie oddechu jest zawsze obecne i może służyć jako punkt zaczepienia w danej chwili. Czasami myśli, uczucia lub dźwięki mogą nas rozpraszać, ale wystarczy wrócić do następnego oddechu. Aby rozpocząć, usiądź wygodnie z nogami skrzyżowanymi przed sobą. Jeśli siedzisz na krześle, połóż stopy płasko na podłodze.

Praktykowanie ćwiczeń mindfulness może również zmniejszyć reaktywność emocjonalną. Mindfulness polega na utrzymywaniu nieosądzającej postawy wobec tego, co dzieje się w danej chwili. Dzięki mindfulness można przerwać negatywne skojarzenia z wywołującymi lęk wspomnieniami i stworzyć w umyśle nowe. Pozwoli to także zwiększyć odporność organizmu. Krótko mówiąc, praktykowanie mindfulness może pomóc zapomnieć o przeszłości. Jeśli cierpisz z powodu niepokoju lub lęku, praktyka mindfulness może pomóc Ci zapomnieć o przeszłości.

Uzyskanie pomocy terapeuty

Uzyskanie pomocy terapeuty w celu przypomnienia sobie przeszłości jest dobrym pomysłem, jeśli chcesz przezwyciężyć traumatyczne wspomnienia. Terapeuta może pomóc w zmianie wspomnień i narracji, tak aby nie zawierały już negatywnych wspomnień. Terapeuta może także pomóc w zdrowym reagowaniu na nieprzyjemne wspomnienia. Terapeuta to wyszkolony profesjonalista, który specjalizuje się w rozwiązywaniu problemów związanych z traumatycznymi doświadczeniami swoich klientów.

Zidentyfikowanie problemu pacjenta to pierwszy krok w kierunku leczenia. Terapeuta musi zrozumieć specyfikę przypadku klienta, a także okoliczności towarzyszące problemowi. Jeśli podczas sesji klient narzeka na swój związek, nie musi to oznaczać, że chce, aby jego relacja uległa poprawie. Wielu terapeutów nie zauważa jednak tego typu konfliktów i zakłada, że dana osoba pragnie żyć w pokoju.

Terapia może być korzystna dla wielu osób, także tych, które mają wyparte wspomnienia. Terapia może pomóc nie tylko zapomnieć o przeszłości, ale także uporać się z innymi problemami. Na przykład, jeśli stale myślisz o złym wspomnieniu, możesz mieć trudności z wykonywaniem codziennych czynności. Terapeuta może pomóc w radzeniu sobie z niepokojem i stresem spowodowanym przykrymi wspomnieniami i pomóc w kontynuowaniu życia.

Inne posty