Co to są zniekształcenia poznawcze?
Zniekształcenia poznawcze to błędy w odbiorze i interpretacji informacji, które często prowadzą do błędnych wniosków. Mogą one powstawać na skutek ograniczonego doświadczenia, uprzedzeń, nieświadomości lub niewiedzy.
Rodzaje zniekształceń poznawczych
- Nadmierna generalizacja;
- Dyskwalifikacja tego, co pozytywne;
- Wyolbrzymianie i bagatelizowanie;
- Aktywne obalanie pozytywów;
- Katastrofizacja;
- Pomijanie tego, co neutralne;
- Requalifikacja w drugim biegunie;
- Dyskwalifikacja w drugim biegunie
Istnieje kilka rodzajów zniekształceń poznawczych. Poniżej przedstawiono kilka z bardziej powszechnych typów zniekształceń poznawczych: Nadmierna generalizacja, Dyskwalifikacja tego, co pozytywne, Katastrofizacja oraz Pomijanie tego, co neutralne. Aby lepiej zrozumieć rolę zniekształceń poznawczych w zachowaniu człowieka, rozważ te cztery powszechne wzorce. Pamiętaj, że wyciągnięcie wniosków na podstawie samego artykułu może nie być wystarczające, dlatego jeśli czujesz, że potrzebujesz terapii, możesz pomyśleć o psychoterapia poznawczo-behawioralnej.
Nadmierna generalizacja – zniekształcenia poznawcze
Problem zniekształceń poznawczych i nadmiernej generalizacji może być poważną przeszkodą dla wielu osób. We współczesnym świecie jesteśmy nieustannie konfrontowani z mnogością wyborów, a ta pandemia sprawiła, że życie stało się trudniejsze niż powinno być. Ludzie, którzy nadmiernie generalizują o swojej sytuacji, kończą cierpiąc na niechciany stres i niepokój. Istnieje wiele sposobów, aby zatrzymać ten wzorzec. Jedną z metod jest spisanie swoich negatywnych myśli, a następnie rzucenie im wyzwania.
Niezależnie od dowodów na przeciwne wnioski, nadmierna generalizacja prowadzi do skrajnych przekonań. Na przykład osoby cierpiące na zaburzenie osobowości typu borderline wykazują takie spolaryzowane myślenie. Podobnie osoby, które nadmiernie uogólniają na temat czegoś, często mają tendencję do przewidywania tego zdarzenia w przyszłości. Takie negatywne myślenie może być szkodliwe dla dobrostanu emocjonalnego, a nadmierne uogólnianie może skutkować przekonaniami samoograniczającymi. Może również zmniejszać motywację.
W jednym z ostatnich badań naukowcy sprawdzili, jak ludzie używają różnych etykiet do opisywania wydarzeń. Osoby, które używają negatywnych etykiet mogą wnioskować, że dana sytuacja jest jedynym możliwym wynikiem. Mogą nawet uogólnić dany przypadek do szerszej, niespecyficznej kategorii, nie zauważając faktu, że istnieją inne możliwości. Ostatecznie może to prowadzić do negatywnych przekonań na temat siebie i innych. Jak zatem pokonać ten błąd poznawczy?
Dyskwalifikacja tego, co pozytywne
Proces minimalizowania tego, co pozytywne, nazywamy zniekształceniem poznawczym i jest on szkodliwy dla naszego życia. Okradamy się z radości, umniejszając swoje osiągnięcia i sukcesy, a także wzmacniamy negatywne przekonania na swój temat. Kiedy to robimy, możemy doświadczyć uczucia smutku, depresji lub niepokoju. Zniekształcenia poznawcze i dyskwalifikacja tego, co pozytywne są ze sobą powiązane, ale niekoniecznie muszą się wzajemnie wykluczać. Możesz zastąpić jedną myśl inną, aby zwalczyć te zniekształcenia umysłowe.
Powiązanym zniekształceniem poznawczym jest „dyskwalifikacja pozytywów”, która polega na odrzucaniu tego, co pozytywne i ignorowaniu tego, co dobre. Takiemu myśleniu często towarzyszy nadmierne uogólnianie sytuacji. Na przykład, pracownik może zignorować komplement, ponieważ informacja zwrotna była pozytywna. To zniekształcenie poznawcze jest powszechne u osób z historią depresji. Identyfikacja i zapobieganie zniekształceniom poznawczym są kluczowe dla obniżenia poziomu naszego stresu.
Innym rodzajem zniekształcenia poznawczego jest błędne etykietowanie, kiedy to do pozytywnej rzeczy przypisujemy negatywną etykietę. Ten rodzaj zniekształceń umysłowych jest bardziej ekstremalny niż pierwszy i często charakteryzuje się nadmierną generalizacją. Jest to jeden z czterech podtypów zniekształceń poznawczych. Mislabelling, na przykład, polega na przypisaniu negatywnej etykiety do pozytywnego przedmiotu. Ponadto skrajne formy błędnego etykietowania opierają się na dyskwalifikacji tego, co pozytywne.
Katastrofizacja na liście zniekształceń poznawczych
’Catastrophizing’ jest powszechnym zniekształceniem poznawczym, które oznacza, że jakieś wydarzenie będzie postrzegane jako 'tak złe’, że przesadnie na nie reagujemy. Na przykład, możemy sobie wyobrazić, że niepowodzenie w klasie prowadzi do oceny niedostatecznej i późniejszego fatalnego wyniku. Z kolei porażkę w pracy możemy postrzegać jako prowadzącą do ubóstwa i bezdomności. Niezależnie od tego, jak bardzo nierealne może się wydawać katastrofizowanie, może mieć bardzo realne konsekwencje.
Często katastrofizowanie jest wywoływane przez strach przed zbliżającym się kryzysem. Dlatego też osoby z tym zaburzeniem mają tendencję do odczuwania nieprzygotowania na kryzys. Często są zachęcane do uspokojenia się przez członków rodziny i przyjaciół, którzy znają to zaburzenie. Ale to może tylko karmić cykl katastrofy, która nigdy się nie wydarzy. Jeśli chcesz zrozumieć naturę katastrofizowania i uniknąć go, spróbuj oznaczyć swoje myśli jako takie.
’Catastrophising’ został powiązany z lękiem i depresją, a także jest związany z rozwojem dzieciństwa. Małe dzieci mogą rozwijać catastrophizing w wyniku ograniczonej zdolności umysłowej. To negatywne myślenie może prowadzić do objawów fizycznych, takich jak bóle głowy, pleców i zmęczenie. W niedawnym przeglądzie literatury naukowcy odkryli silny związek między katastrofizacją a zmęczeniem. Jakie są więc korzyści z rozpoznania własnego katastrofizowania?
Pomijanie elementu neutralnego
Pominięcie neutralnego to ogólne zniekształcenie poznawcze wynikające z braku neutralnego taksonu. Zniekształcenie to odnosi się do stanu psychicznego, w którym pacjent nie bierze pod uwagę neutralnych elementów klasy odniesienia. Pacjent nie bierze pod uwagę elementów neutralnych, gdy są one częścią dualności. Dlatego też pacjent nie jest świadomy, że w klasie odniesienia istnieje element neutralny, ale mimo to wygłasza o nim mentalne oświadczenie.
Zniekształcenia poznawcze są często subtelne i trudne do rozpoznania. Niestety, są one szkodliwe. Kilka form tego zachowania jest powszechnych. Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych przykładów:
Klasa odniesienia, dualność i system taksonów to trzy główne pojęcia wykorzystywane w konstrukcji zniekształcenia poznawczego. Każde z nich odzwierciedla sposób, w jaki postrzegamy rzeczy. Ponadto klasa odniesienia to zbiór obiektów, z których można skonstruować klasę odniesienia. Drugie pojęcie nosi nazwę rekwalifikacji. Kiedy tożsamość osoby jest określona przez cechy klasy odniesienia, postrzeganie neutralne będzie stronnicze.
W jednym z eksperymentów poproszono uczestników o skojarzenie CS+ z nagrodami w postaci soku pomarańczowego. W tym eksperymencie uczestnicy nauczyli się, że sparowanie CS+ z CS prowadziło do predykcji soku pomarańczowego. Jednak w kolejnych próbach CS+ był prezentowany tylko z neutralnym rozwiązaniem. Bloki te trwały około dwóch do trzech sekund. Paradygmat warunkowego hamowania jest częstym przykładem pomijania tego, co neutralne.
Requalifikacja w drugim biegunie
Requalifikacja na drugim biegunie poznawczym zniekształca sposób postrzegania świata. Ten typ rozumowania, czyli selektywna abstrakcja, prowadzi nas do błędnego postrzegania pozytywnych i negatywnych wydarzeń pod względem ich negatywnych lub pozytywnych cech. Może prowadzić do tego, że wątpimy w przeszłe działania i zakładamy, że żaden akt przemocy nigdy nie miał miejsca. Tę samą zasadę można zastosować do części ciała, jak w przypadku dualizmu Ładny+/Brzydki.
Ogólne zniekształcenie poznawcze polega na wydawaniu osądu na temat innej osoby lub siebie samego. Następnie przyczepiasz tę etykietę do drugiej osoby. To uogólnienie znane jest jako myślenie typu wszystko albo nic. Opiera się ono na fałszywym liczeniu instancji. Co więcej, można ją uogólnić na dowolną dwoistość lub klasę odniesienia. Jest to przykład źle uzasadnionego wtórnego argumentu patogennego, który obejmuje ogólne zniekształcenia poznawcze, dyskwalifikację jednego bieguna, minimalizację/maksymalizację i pominięcie tego, co neutralne.
Chociaż te fałsze mogą negatywnie wpływać na samoocenę i wartość jednostki, nie są śmiertelne. Kiedy ktoś jest pod wpływem fałszu poznawczego, może być bardziej skłonny do angażowania się w szkodliwe zachowania. Na przykład, osoba może obwiniać swojego szefa, kiedy nie radzi sobie tak dobrze, jak by chciała. Taki fałsz może wpłynąć na poczucie własnej wartości danej osoby, powodując złość lub frustrację.
Dyskwalifikacja w drugim biegunie
Dyskwalifikacja jednego bieguna zniekształcenia poznawczego może wystąpić, gdy podmiot nie dostrzega lub nie docenia pozytywnych aspektów drugiego bieguna. Zniekształcenie to wynika z braku obiektywnej motywacji w systemie taksonomicznym podmiotu. W rezultacie podmiot widzi rzeczy tylko przez pryzmat bieguna A, nie rozpoznając lub nie doceniając pozytywnych aspektów drugiego bieguna. Dyskwalifikacja jednego bieguna prowadzi do pominięcia drugiego, podczas gdy ten drugi jest uznawany za neutralny.
W badaniu wykorzystano 20-itemową miarę samoopisową do oceny częstotliwości występowania szeregu zniekształceń poznawczych. Każda podskala oceniała częstotliwość występowania każdego zniekształcenia poznawczego w kontekście społecznym i osiągnięć. Wyniki badania wskazały, że częstotliwość każdego rodzaju zniekształceń poznawczych różniła się w zależności od osoby. Badacze uważają jednak, że dyskwalifikacja w jednym biegunie zniekształcenia poznawczego wiąże się z obniżonym poziomem osiągnięć.
Drugim biegunem zniekształcenia poznawczego jest najgorszy scenariusz. Ten typ myślenia charakteryzuje się tendencją do skupiania się na najgorszej możliwej sytuacji i ignorowania pozytywów. W efekcie osoby takie często doświadczają zwiększonej depresji, lęku i poczucia beznadziei. Ponadto dyskwalifikacja w jednym biegunie zniekształcenia poznawczego może prowadzić do powstawania myśli samounicestwiających się i samooszukiwania.