Techniki szybkiego uczenia się

techniki szybkiego uczenia się

Pierwszym krokiem w stosowaniu technik szybkiego uczenia się jest wybór stylu, który jest dla Ciebie najlepszy. Jeden styl uczenia się nie wyklucza innych. W rzeczywistości często bardziej efektywne jest łączenie różnych metod uczenia się. Pamiętaj jednak, że jeden styl uczenia się nie sprawdza się w każdej sytuacji. Zawsze ważne jest, by dopasować swój styl uczenia się do materiału, którego się uczysz, tak by nauka była bardziej efektywna. Innymi słowy, nie ma jednej uniwersalnej metody.

Zasada Pareto

Jeśli chcesz uczyć się szybko, możesz wykorzystać Zasadę Pareto, aby przyspieszyć proces uczenia się. 80% wyników pochodzi z niewielkiej mniejszości danych wejściowych. Podobnie tylko 20% błędów w programach jest powodowanych przez 20% największych błędów. I tylko 20% Twoich klientów odpowiada za 80% Twoich przychodów. Jeśli nie jesteś pewien, jak wykorzystać zasadę Pareto w swojej firmie, oto kilka wskazówek:

Po pierwsze, zrozum zasadę Pareto. Zasada ta ma znaczenie dla Twojej produktywności. Zidentyfikowanie 20% czasu, które prowadzi do 80% wyników, pomoże Ci skupić się na tym, co naprawdę ważne. Pomoże Ci to również w optymalnym wykorzystaniu pozostałego czasu. Do zarządzania czasem można również wykorzystać zasadę Pareto. Identyfikując najważniejsze działania i relacje, możesz zmaksymalizować czas poświęcany na te działania.

Po drugie, poznaj zasadę Pareto. Zasada Pareto mówi, że 80% wyników każdego działania wynika z zaledwie dwudziestu procent przyczyn. Najmniejszy odsetek przyczyn ma duży wpływ. Jest to szczególnie prawdziwe w biznesie i pracy nad wiedzą. Znajomość zasady Pareto ułatwi Ci ustalanie priorytetów i pozwoli pracować mądrzej. Na przykład, możesz uczyć się szybciej, jeśli poświęcisz mniej czasu na mniej ważne rzeczy.

Mnemotechnika

Używanie wszystkich pięciu zmysłów to świetny sposób na szybkie uczenie się. Wykorzystanie kolorów, ruchu i opowieści to kolejny świetny sposób na zaangażowanie pamięci i pobudzenie kreatywności. Dzieciom łatwiej jest zapamiętać informacje, gdy biorą udział w zajęciach, które pobudzają ich zmysły, w tym śmiech. Mnemotechnika to unikalna metoda, która jest zarówno zabawna, jak i edukacyjna. Dzieci uwielbiają uczyć się za pomocą tych metod i wkrótce będą w stanie zapamiętać wszystko, czego się nauczą!

Mózg ludzki jest bardzo dobrze rozwinięty, aby zapamiętywać rzeczy, z którymi stykamy się na co dzień. Tworzy on połączenia między neuronami szybciej niż połączenia między neuronami, które są zdobywane za pomocą innych zmysłów. Nasze oczy dostarczają nam ponad 90% informacji z całego świata, nic więc dziwnego, że używamy ich do ich przyswajania. Jeśli jednak chcemy być konkurencyjni w zapamiętywaniu, możemy stosować tę technikę podczas mówienia. Techniki te zostały opracowane tak, aby proces zapamiętywania był szybki i łatwy.

Jedną z głównych korzyści płynących z poprawy naszej pamięci jest zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby Alzheimera. Ważne jest, aby ćwiczyć mózg, aby utrzymać go w jak najlepszej kondycji, dlatego uczenie się nowych umiejętności lub języka może go stymulować i usprawniać jego pracę. Ponadto ćwiczenia w grach również mogą poprawić pamięć. Można też zapamiętywać teksty piosenek lub grać w gry, które sprawdzają pamięć mózgu. Mnemotechnika to także trening mózgu.

Praktyka rozproszona

Kluczowym wnioskiem z badań Leitnera jest to, że praktyka rozproszona pozwala na lepsze uczenie się. W metodzie Leitnera uczeń musi posortować karteczki do pudełek zgodnie ze swoją wiedzą. Karty, które prawidłowo przywołują rozwiązanie, przechodzą do następnego pudełka; te, które nie przywołują rozwiązania, przechodzą do poprzedniego. Zwiększenie ilości ćwiczeń prowadzi do większego efektu primingu w kolejnych sesjach ćwiczeniowych, co skutkuje lepszym zapamiętywaniem i uczeniem się. W podobny sposób metoda Leitnera zachęca ludzi do powtarzania zadania aż do znalezienia rozwiązania.

Dodatkowo zastosowanie tej techniki pozwala uczniom podzielić czas nauki na małe, 10-minutowe odcinki. Czas nauki w grupie stosującej metodę rozproszoną był równomiernie podzielony. Uczniowie byli w stanie zwiększyć czas poświęcany każdego dnia na konkretną sekcję słów, a czas między kolejnymi testami był dłuższy. W rezultacie uczniowie byli bardziej skłonni do zapamiętania informacji po każdym teście. Technika ta jest szczególnie skuteczna w przypadku kursów online, które wymagają od uczniów pewnej znajomości materiału.

Co więcej, wykorzystanie rozproszonej praktyki jako techniki szybkiego uczenia się wymaga motywacji i determinacji ze strony ucznia. Bardzo ważne jest, by na początku każdego semestru uczniowie ustalili sobie czas na naukę w poszczególnych tygodniach. Na przykład, uczniowie powinni zaplanować 50-minutowe sesje nauki od poniedziałku do soboty. Niedziela może być dniem rodzinnym lub wolnym. Po zakończeniu semestru może jednak zajść potrzeba skorygowania tego harmonogramu. Niektórzy uczniowie mogą potrzebować więcej niż jednej sesji nauki każdego dnia.

Aktywne zapamiętywanie

Uczniowie mogą ćwiczyć aktywne zapamiętywanie jako technikę szybkiego uczenia się. Aby skorzystać z tej metody, uczniowie muszą nauczyć się szybko kodować informacje, umieszczać skojarzenia w Pałacach Pamięci i pamiętać o ich odkodowaniu. Ćwiczenie to może odbywać się automatycznie, w zależności od kształtowania się nawyków. Gdy uczniowie opanują technikę aktywnego zapamiętywania, nie będą mieli trudności z zastosowaniem jej w innych sytuacjach edukacyjnych. Uczniowie powinni ćwiczyć tę technikę jak najczęściej, najlepiej przed egzaminem.

Istnieje kilka metod wykorzystania aktywnego zapamiętywania. Na przykład technika Pałacu Pamięci polega na ponownym przeglądaniu stron książki w celu odświeżenia skojarzeń. Choć technika ta jest podobna do oprogramowania do powtarzania z odstępem czasu i flash cards, nie jest z nimi równoważna. Inne starożytne techniki pamięciowe obejmują wykorzystanie pudełek Leitnera i Quizlet. Choć te dwie metody są podobne pod wieloma względami, nie działają tak dobrze jak Active Recall.

Jeśli chcesz zmaksymalizować skuteczność ćwiczeń aktywnego zapamiętywania, spróbuj kilkakrotnie przeczytać materiał. Technika ta sprawdza się, gdy uczysz się, zmuszając swoją pamięć do zapamiętywania informacji. Podczas takich sesji nie należy otwierać podręcznika. Zamiast tego należy stosować techniki aktywnego przypominania, aby wyjaśnić, czego nauczyłeś się w przeszłości. Podczas każdej sesji należy pamiętać, by korzystać z podręcznika tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Jeśli nie jesteś pewien jakiejś koncepcji, zapisz ją na kartce i wróć do niej później.

Ręczne robienie notatek

Ręczne robienie notatek jest bardzo efektywną techniką uczenia się. Jednak ręczne notowanie ma kilka wad. Po pierwsze, istnieje większe prawdopodobieństwo, że przeoczysz ważne informacje. Trudniej jest też zapamiętać informacje, których się nauczyłeś. W rezultacie może się okazać, że trzeba będzie szukać swoich notatek. Na szczęście do prowadzenia notatek można używać różnych narzędzi. Wypróbuj poniższe wskazówki, aby poprawić szybkość robienia notatek!

W ostatnim badaniu naukowcy porównali szybkość robienia notatek przez uczniów piszących ręcznie i tych, którzy robili notatki na komputerze. Badanie wykazało, że studenci, którzy pisali notatki ręcznie, mieli tendencję do zapamiętywania większej ilości informacji. Dotyczyło to zarówno uczniów, którzy robili notatki ręcznie, jak i tych, którzy pisali je na maszynie. Jednak zarówno jedni, jak i drudzy równie dobrze radzili sobie z zapamiętywaniem informacji faktograficznych i złożonych pytań. Lepiej radzili sobie również z pytaniami skomplikowanymi, które wymagały zapamiętywania powiązań powstałych podczas wykładu.

Niezależnie od wybranej metody robienia notatek, kluczowym czynnikiem maksymalizacji szybkości uczenia się jest umiejętność skupienia się. Pisanie notatek na maszynie jest szybsze, ale może być trudniejsze do skupienia się na szczegółach. Ponadto ręczne pisanie notatek sprawia, że ludzie są bardziej zwięźli, co może spowodować pominięcie ważnych informacji lub pominięcie drobnych szczegółów. Używanie laptopa może również pomóc w robieniu lepszych notatek, jeśli chcesz się skupić na ważnych punktach.

Unikanie utknięcia

Są trzy popularne sposoby unikania utknięcia podczas szybkiej nauki. Jednym z nich jest upewnienie się, że masz wystarczająco dużo aktywnego słownictwa. Gdy utkniesz, jest to zwykle znak, że Twój zasób słownictwa jest niewielki i nie masz wystarczająco dużo aktywnych słów, by jasno wyrazić swoje myśli. Porównując czas rzeczywisty i szacunkowy, można stwierdzić, czy robimy postępy, czy nie. Modyfikując swoją praktykę, możesz poradzić sobie z problemami i przejść do następnego etapu.

Innym sposobem na uniknięcie utknięcia w martwym punkcie jest wyznaczenie czasu na ponowną ocenę. Wyznacz datę, kiedy będziesz mógł powrócić do sprawy, a następnie skup się na obecnym problemie. Spróbuj zadać sobie pytanie: „Jaka jest pierwsza rzecz, którą muszę zrobić, aby podjąć tę decyzję?”

Innym sposobem na uniknięcie utknięcia jest opracowanie tablicy wizji. Może to być tablica dosłowna lub abstrakcyjna, ale powinna odzwierciedlać Twoje podstawowe wartości. Podobnie, identyfikowanie wzorców może pomóc w rozwijaniu samoświadomości. Często myśli, które sprawiają, że utknęliśmy, są tymi, które sprawiają, że czujemy się niezadowoleni i sfrustrowani. Rozwijając samoświadomość, możesz zmienić ten głos i swoją perspektywę.

Inne posty