Jak kontrolować emocje?

kontrola emocji

Każdy z nas w swoim życiu słyszał, że kontrolowanie emocji jest bardzo istotne. W innym wypadku możemy ulegać takim uczuciom jak złość, smutek, żal, zazdrość, gniew. Same w sobie są one naturalne, jednak, gdy zbiorą się w nadmiarze, mogą w negatywny sposób oddziaływać na nasz organizm oraz nasze samopoczucie. Jeśli kontrola naszych emocji sprawia nam duże trudności, to w dłuższej perspektywie będziemy narażeni na duże problemy. Dlatego musimy nauczyć się kontrolować swoje emocje, co czasem będzie oznaczało kontakt z psychologiem.

Dlaczego kontrolowanie emocji jest tak ważne?

Warto zacząć od tego, że sam temat kontrolowania swoich emocji jest dość kontrowersyjny. Tak naprawdę naukowcy cały czas zastanawiają się nad tym, na czym dokładnie polega zależność pomiędzy naszymi emocjami a działaniem naszego organizmu. Ciężko jest w sposób naukowy sklasyfikować wszystkie emocje, przez co dochodzi do licznych sporów. Wiemy natomiast, że to, jak bardzo dajemy się ponosić emocjom, ma wpływ na nasze funkcjonowanie.

Zaznaczmy również, że nawet te negatywne emocje są nam potrzebne. Złość pomaga nam odreagować i wyrzucić z siebie rzeczy, które w sobie trzymaliśmy. Tłumienie emocji nie jest więc dobre, natomiast warto umieć nad sobą zapanować. W innym wypadku niepożądane emocje będą pojawiać się coraz częściej, a w efekcie ucierpieć może nawet nasze zdrowie. Poza tym również osoby w naszym najbliższym otoczeniu będą odczuwać, że coś jest nie tak. Może dojść do sytuacji, gdy inni zaczną unikać kontaktu z nami, ponieważ nasz zły nastrój będzie udzielał się pozostałym osobom.

Niestety, brak odpowiedniej kontroli emocji może okazać się bardzo destrukcyjny. Jeśli nie wyznaczymy sobie odpowiednich granic, to konsekwencje mogą być naprawdę przykre. Pamiętaj, że warto nazwać problem po imieniu. Jeżeli będziemy świadomi tego, że mamy problem, to szybciej go rozwiążemy. Owszem, nikt nie jest idealny, jednak w kwestii emocji musimy być racjonalni. Akceptacja siebie jest ważna, ale równie istotne jest dbanie o swoje zdrowie, a to wymaga czasem pracy nad sobą. W skrajnych przypadkach może okazać się, że problemy z naszymi uczuciami będą tak duże, że będzie mógł pojawić się u nas lęk oraz depresja. Dlatego tak ważne jest odpowiednio szybkie reagowanie oraz stworzenie odpowiedniego procesu postępowania, gdy zaobserwujemy u siebie niepożądane myśli czy zachowania. To ważna i bardzo praktyczna umiejętność.

READ  Pewność siebie związana z wyglądem - jak sobie pomóc?

Sposoby na kontrolowanie emocji

Jeżeli jesteś osobą emocjonalną, to pewnie dosyć często doświadczasz negatywnego wpływu emocji na swoje ciało, a także na swoją kondycję psychiczną. Na szczęście regulowanie ich jest możliwe. Czasem musimy zapisać się do specjalisty, jednak korzystanie z pomocy psychologicznej nie zawsze jest konieczne.

Emocje są ważną częścią naszego życia, jednak nie możemy im ulegać. Jeśli ich negatywne efekty zbyt mocno nam doskwierają, powinniśmy wdrożyć pewne metody. Być może nasz krótki poradnik sprawi, że będzie ci łatwiej nad sobą zapanować. Oto kilka sposobów na radzenie sobie z niechcianymi emocjami.

Weź pod uwagę okoliczności

Na samym początku musisz zastanowić się nad tym, w jakich sytuacjach najczęściej tracisz nad sobą kontrolę. Często bywa tak, że sami doprowadzamy do sytuacji, w których zaczynamy ulegać naszym emocjom, zwłaszcza tym negatywnym. Dla przykładu – jeżeli wiemy, że pośpiech powoduje u nas frustrację, to nie zostawiajmy rzeczy na ostatnią chwilę. Do każdego wyjścia przygotowujmy się wcześniej, nawet jeżeli mamy do domu lub biura 10 minut drogi. Czasem wyeliminowanie takich prostych rzeczy może dać naprawdę znakomite efekty. Naprawdę warto zastanowić się nad tym, w jakich sytuacjach jest nam najciężej utrzymać emocje na wodzy i po prostu się takowych wystrzegać.

Zarządzaj emocjami

Jeśli czujesz gniew, staraj się jak najszybciej uspokoić. Ważne jest to, aby zareagować bardzo szybko, gdy tylko zaczynamy czuć, że narasta w nas napięcie. Co prawda uwolnienie pewnych emocji pozwala nam na odreagowanie, a emocje to przecież uczucia, jednak mimo to nie oznacza to, że możemy sobie pozwolić na duży gniew, bo „to nam pomaga”.

Problemy z emocjami znikną, jeżeli nauczymy się lepiej kontrolować własną głowę. Niektórym pomaga wzięcie kilku głębszych oddechów, inni muszą skupić się na jakiejś manualnej pracy, na przykład zmywaniu naczyń. W takich sytuacjach niezwykle ważna jest koncentracja, ponieważ to dzięki niej możemy uniknąć zbędnych kłopotów. Wystarczy, że odpowiednio szybko pozbędziemy się negatywnych myśli.

READ  Mbti - Czym jest test Myers?

Dlaczego odczuwasz takie emocje?

Bardzo dużo zależy od tego, jak patrzymy się na siebie samego. Musimy mieć świadomość tego, że w danej sytuacji nie musimy odczuwać negatywnych emocji. czasem nasz stan emocjonalny jest w kiepskiej kondycji, ponieważ stawiamy sobie poprzeczkę zbyt wysoko. Wiele oczekujemy od siebie samych, a potem nie jesteśmy w stanie spełnić wygórowanych oczekiwań, które sobie narzuciliśmy.

Zastanówmy się więc nad tym, czy nie jesteśmy dla siebie zbyt surowi. Nasza ocena poznawcza może nie być do końca obiektywna, jednak to właśnie od tego należy zacząć. Bardzo często porównujemy się do innych, co również nie sprzyja niczemu dobremu. Unikajmy sytuacji, w których odczuwamy silne negatywne emocje związane z naszymi wyobrażeniami, a nie realną sytuacją. Na przykład, gdy jesteśmy na siłowni, to musimy wyzbyć się poczucia, że wszyscy na nas patrzą. Nasze odczuwanie emocji często jest zaburzone, przez co wszystko się w nas niepotrzebnie kumuluje.

Pomoc specjalisty

Musimy mieć również świadomość tego, że nie zawsze poradzimy sobie sami. Czasem próbujemy samodzielnie interpretować naszą kondycję psychiczną, jednak może prowadzić to do błędnych wniosków. Dlatego czasem lepiej jest skorzystać z pomocy psychologa. Doświadczona osoba zapyta nas o różne reakcje na konkretne zdarzenia, a przede wszystkim pomoże nam zapanować nad własnymi emocjami.

Niektórym może wydawać się nieco dziwne korzystanie z pomocy specjalisty w takiej sprawie, jednak nie ma w tym niczego dziwnego. Jak już zauważyliśmy na początku tego tekstu, brak odpowiedniej kontroli własnych emocji może prowadzić do naprawdę przykrych rezultatów. Właśnie dlatego najlepiej będzie w porę zareagować i po prostu udać się po pomoc. Specjalista może sprawić, że nasza codzienność ulegnie dużej poprawie. Zaczniemy inaczej patrzeć na innych ludzi, a przede wszystkim na siebie samych. Codzienne sytuacje nie będą nas wyprowadzać z równowagi, a my będziemy szczęśliwsi.

READ  Styl lękowo-ambiwalentny w relacjach partnerskich

Przy okazji chcielibyśmy przestrzec przed różnymi „specjalistami” od rozwoju osobistego. Takie osoby nie są przeważnie w stanie zdefiniować podłoża naszych problemów. Skupiają się bardziej na motywowaniu nas i zachęcaniu do rozwoju. Jednak taka osoba nie pomoże nam w opanowywaniu różnych uczuć. Dlatego jeśli wiemy, że potrzebujemy czyjejś pomocy, ponieważ jesteśmy wybuchowi oraz gwałtowni, to powinniśmy udać się do osoby, która faktycznie będzie w stanie nam pomóc.

Nie ma co ukrywać, odpowiednia diagnoza a potem terapia może pomóc nam zredukować stres. Psychologia bywa pod tym względem naprawdę pomocna. Liczmy się jednak z tym, że w przypadku silnych zaburzeń osobowości może czekać nas długa droga w celu osiągnięcia zauważalnej poprawy. Regulacja naszego stanu może zająć trochę czasu, jednak jest to całkowicie naturalne.

Inne posty