Zwykle, gdy porusza się temat wyboru urządzenia rejestrującego dla firmy, podkreśla się takie aspekty, jak wysokość parametrów użytkowych, zasobność funkcji, dostępne standardy komunikacyjne bądź cechy konstrukcyjne danej technologii sprzedaży. Ale są również inne kwestie, które – choć mogą wydawać się drugorzędne – w rzeczywistości potrafią okazać się ważne. Tak jest na przykład z designem kas rejestrujących, co potwierdzają zarówno decyzje projektowe producentów urządzeń fiskalnych, jak i wybory samych przedsiębiorców. Dlaczego wygląd tego typu technologii bywa istotny? Jakie korzyści jest w stanie przynieść i czy są one związane wyłącznie z estetyką?
Wygląd kasy fiskalnej – praktyczny wymiar estetycznych rozwiązań
Choć wdrożenie w firmie urządzenia rejestrującego często stanowi konieczność wynikającą z obowiązujących przepisów – przedsiębiorcy znajdujący się w podobnej sytuacji mają przed sobą szeroki wybór możliwych do zastosowania modeli. Wskazanie tego odpowiedniego wiąże się m.in. z uwzględnieniem dostępnych funkcji, parametrów technicznych, standardów komunikacyjnych czy nawet samych rozwiązań konstrukcyjnych. Na tle wymienionych aspektów wygląd technologii sprzedaży wydaje się mało znaczący, wręcz pomijalny. A jednak, z jakichś powodów, wiodący producenci urządzeń rejestrujących, tworząc nowe modele, dbają również o ich wykonanie, estetykę i często oryginalny design. Zaś późniejsi użytkownicy chętnie sięgają po takie rozwiązania.
Skąd zatem wspomniana prawidłowość? Odpowiedź na to pytanie może być bardzo prosta. Tak jak w przypadku innych przedmiotów i urządzeń, tak i jeśli chodzi o technologie sprzedaży zwyczajnie wolimy te rozwiązania, które odpowiadają naszym gustom estetycznym. W rzeczywistości jednak za kwestią atrakcyjnego wyglądu kas fiskalnych, stoi więcej argumentów, niż osobiste wrażenia wizualne. A ponadto – wskazują one również na praktyczny wymiar urządzeń rejestrujących.

Przedsiębiorstwo, dla którego ważny jest jego wizerunek, troszczy się o każdy detal wpływający na odbiór marki przez klientów. Nie chodzi zatem wyłącznie o kwestie podstawowe, jak interesująca oferta czy wysoka jakość obsługi. Na znaczeniu zyskują szczegóły. Mowa więc m.in. o szeroko zakrojonych działaniach marketingowych, sposobach prezentacji produktów bądź usług oraz wizualnej komunikacji z klientem, do której możemy zaliczyć wygląd strony internetowej, wszelkiego rodzaju materiałów promocyjnych, ale również np. aranżację wnętrza firmy oraz różne, składające się na nią elementy. W tym aspekcie istotny udział może mieć wygląd stanowiska obsługi klientów i znajdujące się w jego obrębie technologie. Przykuwający uwagę, estetyczny wygląd takich urządzeń, jak kasa fiskalna, potrafi zyskać rangę kolejnego, ważnego, poniekąd działającego psychologicznie, komunikatu. Komunikatu świadczącego o prestiżu marki, atrakcyjnych propozycjach sprzedażowych, poważnym podejściu do klienta. Biura kancelarii prawnych, prywatne gabinety medyczne, salony fryzjerskie i kosmetyczne czy też lokale gastronomiczne to zaledwie przykłady działalności, dla których istotną cechą kasy rejestrującej może okazać się elegancki, stylowy design. Design, który podkreśla jakość pracy, wyjątkowość miejsca, staje się kolejnym argumentem za tym, by początkowe zainteresowanie klienta przerodziło się w trwałą relację.
Co konkretnie wyróżnia design kas fiskalnych?
Współczesne urządzenia rejestrujące na różne sposoby podkreślają swój atrakcyjny wygląd. Czasem poszczególne, eleganckie kasy fiskalne prezentują pewien szerszy zamysł – np. są utrzymane w podobnym stylu, jeśli chodzi o budowę i zastosowane kolory – a czasem całkowicie wyróżniają się na tle innych propozycji, nawet pochodzących od tego samego producenta. Estetycznym wyróżnikiem staje się tu choćby nietuzinkowa sylwetka konstrukcji albo charakterystyczny wybór barw. Kolorystyka technologii sprzedaży może też nawiązywać do różnych aspektów, m.in. do specyfiki branż, dla których zostały stworzone. A to nie wszystko.

Coraz częściej można spotkać się z kasami fiskalnymi występującymi w różnych wariantach kolorystycznych. Dzięki temu użytkownicy mogą wybrać wersję najbardziej odpowiadającą ich estetycznym upodobaniom albo wizualnie najlepiej pasującą do barw logotypu działalności, wystroju wnętrza firmy czy innych, znajdujących się w niej urządzeń i elementów. Wtedy design kasy fiskalnej staje się czymś więcej, niż miłym dla oka dodatkiem. To kolejny element wpływający na spójność komunikacji marki, utrwalający wyraźny obraz przedsiębiorstwa – w świadomości konsumenta, na tle konkurencji.
Tu zresztą nie kończą się praktyczne kwestie związane z wyglądem kas fiskalnych. Nierzadko cechy wizualne w urządzeniach rejestrujących spotykają się z rozwiązaniami z zakresu użyteczności. Atrakcyjna, przemyślana sylwetka mobilnej kasy fiskalnej potrafi jednocześnie przekładać się na ergonomiczność czy wytrzymałość danego modelu na zmienne warunki pracy. Estetyczny, kolorowy panel dotykowy przenośnego urządzenia rejestrujące zbliża je do współczesnych smartfonów – nie tylko pod względem designu, ale również funkcjonalności i wygodnej, intuicyjnej obsługi. Tymczasem podświetlane ekrany modeli stacjonarnych mogą podwyższać komfort dostępu do danych odnośnie trwającej transakcji i sprawiać, że sprzedaż przebiega jeszcze sprawniej. Te oraz inne przykłady troski o wizualną stronę technologii sprzedaży udowadniają, że design nowoczesnych kas rejestrujących potrafi mieć większe znaczenie oraz szersze zastosowanie, niż mogłoby się z początku wydawać.